Kjedemagasinet 5/2016

NYTT NUMMER: – Netthandel er en gave for retail, ikke en trussel, sier administrerende direktør i Princess-kjeden i nyeste Kjedemagasinet. Temaet i denne utgaven er ehandel, og vi har snakket med kjeder, systemleverandører og uavhengige eksperter.Se hva du kan lese om i bladet her.

Publisert

Her er et innblikk i hva du kan lese mer om i Kjedemagasinet 5/2016:

Leder: Ehandelen utvikler seg
«Kun å satse på fysiske butikker kan fort bli en reise inn i solnedgangen.»

TEMA: EHANDEL

Netthandel flytter Hyttetorget ut i skyen
I sin markedsføring satser Hyttetorget nå utelukkende på nett. Deres nye nettbutikk fungerer både mot egne butikker og forhandlerne, og tillegg er kundeservicen kraftig forenklet.

Gurusoft utviklet egen løsning
Gurusoft har satset stort på å utvikle sin egen nettbutikkløsning som skal gi kundene stor fleksibilitet.

Tjener penger ved hjelp av automatisering
Den danske nettbutikken Rito tjener penger selv med lave marginer, hjulpet av automatisering. Nå starter han nettbutikk i Norge.

Følger ehandelstrendene tett
Virke ser flere interessante trender innen ehandel. Veksten fortsetter, men det er viktig å satse på nisje og merkevare og oppnå synlighet gjennom sosiale medier.

– Nettbutikken og de fysiske butikkene må drives som én enhet
Kommunikasjonshuset Digitroll utvikler nettbutikkløsninger sammen med sine kunder i norsk retail.

– Netthandel er en gave for retail, ikke en trussel
Hos Princess er det en selvfølge at butikken, nettbutikken og selvbetjeningskassa henger sammen og ses under ett.

Nettbutikkene ryddet opp
En kontroll gjennomført av Forbrukerombudet sist vinter viste at tre av fire nettbutikker hadde manglende opplysninger på nettsiden sin. Alle norske ryddet opp. Nå er nye EU-regler for bedre forbrukerbeskyttelse underveis.

Moderne senterdrift: Amfi Moa
Kundeklubb med 40.000 medlemmer
Med sine 1400-1500 ansatte og en kundeklubb med 40.000 medlemmer er Amfi Moa nordvestlandets største kjøpesenter og landets fjerde største, målt i omsetning. – Det er to ting som er viktig å få frem, nemlig at vi er en av Ålesunds største arbeidsplasser, og at vi langt på vei har oppnådd denne posisjonen gjennom god markedsføring, sier senterleder Anne Mari Rødal Kleppe.

Kjedeprofil:
Skechers vil ha 10-15 butikker i Norge
Nok en stor amerikansk kjede er i ferd med å etablere seg her til lands.

Leverer kvalitetsemballasje til retail
Ludvigsen AS leverer emballasje til norske butikker. Emballasje av høy kvalitet og med god design koster, men gir butikken eller kjeden et bedre omdømme.

Introduserer nyeste belysningsteknologi
Den nyeste LED-teknologien gir store muligheter for retailaktører. Salgsfremmende effekter kan oppnås, og på toppen kan man få 68 prosent energibesparelse.

Imas-Index uke 22-34
Hvordan tenker bransjen rundt omkring i Europa?

Finsk kjede inntar Norge
Etter sterk vekst i Finland og Sverige skal Musti etablere en lang rekke dyrebutikker i Norge. Noe som sannsynligvis vil skape rystelser i bransjen

Velger norsk business intelligence for kjedestyring i sanntid
Landets største varehandelskjeder velger i høyt tempo business intelligenceløsninger hvor butikker og kjedeledelse på alle nivåer kan følge med på utviklingen i tilnærmet «sanntid». Norske September BI biter godt fra seg mot internasjonale konkurrenter.

Retailtrender:
Emballasje er ikke bare innpakning
Sosiale media blir ofte regnet med i diverse markedsføringskampanjer. I dag bruker man ikke disse bare som en pådriver for en strategi, de brukes også for å utvikle merkets identitet og uttrykk.
Cecilie Bahr i Retail Institute Scandinavia skriver om retailtrender

Impact rekrutterer og bistår med omstilling
Impact er en av de ledende aktørene på rekruttering til retail og andre bransjer. Med ny hovedeier tilbyr de også bistand innen omstillingsprosesser og utleie av midlertidig arbeidskraft.

– En verdig konkurrent til Sørlandsparken og Forus
Handelsparken i Lyngdal, kloss opptil og godt synlig fra E39, har utviklet seg til en verdig konkurrent til Sørlandsparken og Forus. Omsetningen nærmer seg en milliard i år, og vil trolig nå halvannen milliard ferdig utbygget.

– De medlemseide kjedene må ta grep
Retail Future har spesialisert seg på utvikling av kjeder, spesielt medlemseide kjeder.

Ny taxfree-butikk på Gardermoen
Den nye taxfree-butikken ved ankomsten på Oslo Lufthavn er åpnet. Travel Retail Norway investerer mellom 250 og 300 millioner kroner i forbindelse med utvidelse av flyplassen.

Bygger hurtigladere i hele landet
Grønn Kontakt bygger hurtigladere for elbiler i høyt tempo, primært ved bensinstasjoner og i nærheten av servicetilbud.

Franchise:
Det optimale franchisesamarbeidet
Franchisesamarbeidet har siden starten i 1950-årene utviklet seg dramatisk. Fra den enkle modellen om at franchisegiver eier konseptet og franchisetaker gjennom en rettighet eier, etablerer og driver sin egen lokale virksomhet, har vi nå en helt annen eiersituasjon i samarbeidet.

Aktuelt:
85 prosent verdifall i Moods of Norway
Thon kjøper Åsane Storsenter
Verifone åpner for MobilePay
KappAhl med nytt kommunikasjonskonsept
Hvem blir Årets Kjøpesenter 2016?
– Tilpass dere den nye personvernforordningen
Bergans åpnet flaggskipbutikk
Norsk sølv i European E-commerce Awards

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Kjedemagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Kjedemagasinet

Kjedemagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Kjedemagasinet

Powered by Labrador CMS