Kassepunkt fra Lexit Group AS hos Fridays.

Hardwareutstyr fra Lexit Group effektiviserer bestillingene

Lexit Groups hardwareutstyr har effektivisert mat- og drikkebestillingene på Umoe Restaurants 330 restauranter og kafeer i Norden.

Publisert

– 9.000 ansatte benytter berøringsskjermer på datakasser og nettbrett. Det har forenklet bestillingsrutinene, sier senior IT-konsulent Terje Holte i Umoe Restaurants.

Holte tar oss med på en omvisning i restauranten Fridays på Royal Christiania Hotel i Oslo. Her får vi et innblikk i hvordan systemet fungerer i praksis for serveringspersonalet.

– Vi har fått levert hardwareutstyr fra Lexit Group siden 2005. Utstyret har fungert feilfritt i alle år, sier senior IT-konsulent Terje Holte i Umoe Restaurants (tv). Her sammen med Geir Karlsen, retail-ansvarlig hos Lexit Group Norway AS (th).

Datakasser, printere, skannere og kasseskuffer

Lexit Group har levert alt av hardware, som omfatter datakasser, printere, skannere og kasseskuffer, i tillegg til spesialutstyr til utvalgte brukere. Samarbeidet med Lexit Group har pågått i over 10 år og har fungert meget tilfredsstillende.

– Vi er veldig godt fornøyd med leverandøren, som har gode service- og vedlikeholdsrutiner. Oppstår det uforutsette hendelser er de raske på pletten med å utbedre feil eller tilby nytt utstyr. De er også kjent for rettidige leveranser. Utstyret har fungert feilfritt i alle år, sier Holte.

Umoe Restaurants har fått levert hardwareutstyr fra Lexit Group siden 2005.

Enkelt brukergrensesnitt

Hardware- og softwareutstyret har et enkelt brukergrensesnitt. – Softwaren baserer seg på programmeringsspråket Java med standard Windows funksjonalitet, sier Holte. Han kan fortelle at dette er plug-and-play uten spesialtilpasninger. – Servitørene foretar mat- og drikkebestillinger på sine datakasser eller nettbrett. Matbestillingene går automatisk til kjøkkenet der kokkene står klare til å tilberede maten. Apparatene er enkle å betjene og krever ingen IT-bakgrunn. Utstyret har mange likhetstrekk med dagens smarttelefon med berøringsskjerm. For oss har det effektivisert bestillingsrutinene, understreker han.

Umoe Restaurants er en av Norges ledende servicekjeder med en årlig omsetning på 4 milliarder kroner. Selskapets 330 restauranter og kafeer omfatter Peppes Pizza, Burger King, American Bistro Scandinavia, Cafe Opus, La Baguette, Starbucks, Fattigmann og konseptrestauranter på flere norske flyplasser. Det er et fåtall som utad vet at Umoe Restaurants har driftsansvaret for disse restaurantene og kafeene. – For vår del er dette et bevisst valg. Det er kjedene og ikke vi som skal promotere virksomheten utad, sier Holte. – Vi skal ikke ta glansen fra arbeidet de nedlegger hver eneste dag.

Unngår forsinkelser med én leverandør

For Umoe Restaurants er det avgjørende å forholde seg til kun en hovedleverandør av hardwareutstyr: – Dermed unngår vi å involvere flere underleverandører. Det kan lett forsinke leveranseprosessene. Oppstår det uforutsette hendelser, der vi er avhengig av omgående hjelp, stiller Lexit Group alltid opp med sin kompetanse, sier Holte.

IT-avdelingen i Umoe Restaurants består av seks medarbeidere. Holte har ansvaret for anskaffelse og utvikling av selskapets hardware- og softwareløsninger. – Vi har også driftsansvaret for vårt regnskapssystem, sier Holte. Han legger til at IT-avdelingen foretar online support på alle kunde- og datakasser for alle restauranter og kafeer i Norden. – Ytterst sjeldent må vi reise ut til kjedene eller kafeene og foreta reparasjoner av utstyret. Det sier seg selv at det ville blitt en kostbar affære å oppsøke alle restauranter og kafeer i Norge og Sverige ved hver minste feil.

Tåler røff behandling

Av i alt 1.000 datakasser sendes årlig kun 5 til reparasjon. – Det er ekstremt lavt og er en bekreftelse på at Lexit Group har solide produkter som tåler røff behandling i krevende arbeidsmiljøer, påpeker Holte. – Datakassene og regningsskriverne har i alle år fungerer knirkefritt. Skulle en datakasse gå i stykker, får vi en ny en i løpet av kort tid. Gammelt og utrangert utstyr skiftes ut fortløpende. Det tar normalt 1-2 dager fra utstyret bestilles hos Lexit Group til det er fremme hos restaurantene eller kafeene. Som nødløsning kan virksomhetene koble datakassene til en stasjonær pc med tastatur til nytt kommer. Men, understreker han, i de fleste tilfeller klarer vi å løse uforutsette hendelsene fra Lysaker.

Nytt design og økt hastighet

Lexit Group har lansert tredje versjon hardwareutstyr.

– Forskjellen på de første og dagens modeller går primært på design og hastighet. Den første versjonen var solid men manglet tilstrekkelig prosessorkraft. Neste versjon kom med økt prosessorkraft men hadde et klumpede utseende. Siste versjon har fått et delikat design og er vifteløs. – De siste to årene har vi gått over til Solid State-disker (SSD). De har større ytelse, er stillegående og bruker mindre energi, sier Geir Karlsen hos Lexit Group.

Han kan fortelle at de har levert kvitteringsskrivere fra Star Micronics, datakasser fra FEC og skannere fra Zebra til Umoe Restaurants. Forøvrig er løsningen komplementert med berøringsskjermer i tillegg til vanlige pc-skjermer, svitsjer og patchekabler.

I fremtiden: informasjonsskjermer og selvbetjeningsmaskiner

Om ikke altfor lang tid regner serveringsbransjen med at hver enkelt kunde kan bestille mat og drikke via sin egen smarttelefon.

– Som gjest vil du kunne laste ned en egen app og foreta bestillingen via din egen berøringsskjerm. Når det er sagt, vil vi i mange år fremover være avhengig av dagens hardwareutstyr fra Lexit Group. Behovet for informasjonsskjermer og selvbetjeningsmaskiner vil øke sterkt. Vi skal være i front i utviklingen av de mest sofistikerte løsningene for våre kunder. Utviklingen går så fort at det skal ikke mye til før du blir stående igjen på perrongen, avslutter Holte.

Tekst og foto: Trond Schieldrop

Powered by Labrador CMS